maandag, november 14, 2005

Wat is dat eigenlijk een mezzo?

Ola, hoe gaat het met het internet vandaag?
- mmm, een beetje traag en soms valt het weg.
Ok, tot morgen dan

Ola, hoe gaat het met het internet vandaag?
- mmm, een beetje traag en soms valt het weg.
Ok, tot morgen dan

Ola, hoe gaat het met het internet vandaag?
- mmm, een beetje traag en soms valt het weg.
Ok, tot morgen dan

Onderwijl ben ik weg daar uit Cachoeira, gelijk het water valt daar ook het net.
Maar we gaan de vellen van den beer niet verkopen voor hij gevild is newaar, we bevinden ons in Salvador. Ge hebt niet zoveel beweging gehad en langs de kustelijnen wandelt ge naar een ander strand, ten drieen smiddags. Wie had er gepeist dat er op uwen weg mensen waren die in hunne maillot op agressievelijke wijze dinheiro vragen. Ge bevriest eerst een beetje maar dan plots beginnen uw benen te marcheren en gelijk ge loopt voor uw leven, loopt ge. Twee olympische recorden later zijt ge buiten gevaar en hoort ge alleen nog wat hoongelach.
Van al die commotie krijgt ge honger en vlak aan het strand waar ge later den zonsondergang adoreert, eet ge kippefilet met frieten. Den kom met rijst raakt ge niet aan, tot er een amper uit de pamper ontgroeid jonk vraagt of hij uwen rijst mag opeten.
- Maar natuurlijk manneken, en hier neemt gij de rest van mijn kieken ook maar
Hoewel ge op een strak budget zit, zijt ge nog duizenden keren rijker dan dat arme schaap daar naast u rijst etend, ge voelt u schuldig en ge vraagt of hij iet wil drinken.
Nauwelijks is het sap gearriveerd of het schaap vraagt of meneer ook geen eten wil kopen. Alsgemenu, kent ge dat van diene vinger en dienen arm, ik zeg neen.

Ge kunt al uw reisgeld op enen dag uitdelen aan de minder tot niet bedeelden hier. Dat wilt ge niet dus ge zijt selectief.
Een selectie;

- hallo, where are you from
spreek maar portugees, ik ben van belgie, hallo
- (eerst veel blabla over belgie en brazilie en dan op het einde) en hebt ge genen real voor mij?
En waarvoor gaat ge die gebruiken
- ik wil iet drinken
Wat wilt ge?
- bier
(ik koop hem een bier)

- Ola amigo
(ah shit, laat mij gerust) ook hallo voor u
- Amigo, hebt ge geen gids nodig in de stad hier
neen, heb dat gisteren al gedaan (ge liegt)
- ik ben verkoper, amigo, maar mijn kar is kapot en leef nu van mijn moeder die het minimumloon verdient, amigo, en dat gaat niet want ik heb nog drie broers en hebt ge niet wat geld voor eten te kopen, amigo
(ten eerste ben ik uwen amigo niet en ten tweeden…) allez, kom we gaan naar den supermarket. Jaja pakt gij maar twee pakken koeken, neenee, zegt tegen uw broer dat hij zijn schoenen zelf koopt.

(ge gaat met de twaalfjarige Rodrigues naar een rivierstrand, afgesproken prijs is 15 real)
- wilt ge genen boottocht doen, Garo (kan mijn naam niet goed uitspreken)
hoeveel kost dat?
- 120 real
Euhm neen

(even later)
- waar betaalt gij mee daar in uw land?
Met euroots
- Geef mij dan 15 euroots in plaats van 15 real
(ge zijt gij zot zekerst 15 euroots is 40 real) goed geprobeerd jongen, maar ik heb geen euroots, die zitten allemaal in mijn bankkaart
Onderweg ziet ge dat de teenslippers van Rodrigues meer dan kapot zijn en ge koopt er hem een nieuw paar, met de 15 real koopt hij een chipkaart voor zijn gsm.
-------------------------------------------------------------
Auto´s en GSM´s daarin moet ge als braziliaan investeren.
M. verdient 600 real per maand en heeft een gsm gekocht voor 1000 real, die hij in 24 maanden afbetaalt. Niet zelden is de looptelefoon kapot alvorens de rekening afbetaald. Alles verkoopt men hier op krediet, tot en met schoenen (originele prijs 12 euro, mogelijkheid tot afbetaling in vier schijven van drie euro).
------------------------------------------------------------

T´is zondag en ik probeer te vertrekken naar Cachoeira, een historisch dorp, beschermd door een of ander internationale organisatie, die samen met de braziliaanse overheid ook geld investeert ter restauratie van. (alle publieke gebouwen worden piekfijn in orde gebracht, natuurlijk, zo ver zo goed, een tweede smak geld gaat naar de reconstructie van een fazenda, grote boerderij, die nu erg ruineus is, er schiet eigenlijk niets van over, met de bedoeling om er enkele toeristen te huisvesten, véél minder geld gaat naar de particuliere woningen, waarvan de meeste evenzoveel historische waarde hebben, van die particuliere gebouwen wordt enkel de gevel opgekalefaterd; dan roept ge toch even vanbinnen ´´Prioriteiten, het wordt tijd dat ge uit uwen grot kruipt!!´´).

ik publiceer dit even, voor het net valt en ik alles ben kwijt

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

sjans, mijn beste broeder, dat ge hier niet in de mooie binnenstad met gent als roepnaam rondwandelt. dat wandelen moet ge tegenwoordig zeker niet doen op nen zaterdag.
de ksa met kleurpotloden voor de oude vandagen,
een clubke madammen met kaartjes van schone kindjes voor het misvormde kindje uit de buurt,
een allegaartje vrijwilligers met appelsienen voor het verslaafdenhuis,
de zeescouts met marsepijn voor zichzelf, ....
alé, ge zou hier ook uw geld kwijt geraken!

als toch wel barmhartige samaritane lukt het mij gelukkig toch nog om nee te zeggen tegen het hele zootje! en hield ik mijn kostbare kussen speciaal voor JOU!

your holy jezus!

zondag, 20 november, 2005  

Een reactie posten

<< Home